Een havo-diploma halen op het speciaal onderwijs

Door computer1_up op zondag 17 september 2017 17:00 - Reacties (24)
Categorie: -, Views: 4.618

Na het schrijven van mijn eerste post wil ik dan maar gelijk met de deur in huis vallen met een verhaaltje over mijn havo-opleiding.

Zeven jaar geleden, toen ik nog een twaalf jarig kneusje was, werd het tijd om naar de brugklas te gaan. Maar op het reguliere onderwijs waren de klassen voor mij te groot en dachten mijn ouders dat ik het niet goed ging doen (lichte diagnose ASS). Dus speciaal onderwijs leek dé oplossing.

Dit begon op School X (ik weet niet of het verstandig is dat ik de namen van de betreffende scholen hierbij zet), de havo-diploma stroom. Eenmaal gestart en alles leek wel goed te gaan. Toen ik in het derde leerjaar zat van de onderbouw (daar werd de onderbouw uitgerekt naar vier jaar) werd echter bekend dat de school geen docenten kon vinden voor de bovenbouw. In principe had ik wel nog een jaar daar kunnen blijven, maar ik ben toen direct van school gewisseld.

Volgende halte: School Y.

Daar werd volgens een speciale constructie gewerkt: één mentor in een kleine klas van ongeveer tien personen, en alle lessen voor de specifieke vakken werden ingehuurd via IVIO@School, beter bekend als de Wereldschool. In eerste instantie leek dit een mooie oplossing, je hoeft niet op zoek naar duurbetaalde eerstegraads docenten die ook nog een specialisatie hebben voor het speciaal onderwijs.

Er komt bij kijken dat je veel zelfstandiger te werk moest gaan, maar dat ontwikkelde je vanzelf. Ook was het de bedoeling dat men iedere vrijdag een soort van maatschappelijke stage liep. Ik heb aan dit laatste zelf vooral veel plezier gehad, omdat ik altijd leuke stageplaatsen had.

In mijn klas zaten we uiteindelijk met twee leerlingen, dat is inclusief ik, met Wiskunde B. En daar hadden we best wel een fout mee gemaakt, bleek later. De Wiskunde A leerlingen kregen prima verzorgde lessen en uitleg via Skype, maar wij twee Wiskunde B leerlingen moesten het zelf maar uitzoeken. Als je dan vroeg om extra uitleg, moesten we zelf maar Skypelessen inplannen. Enfin, dat hadden we dan ook gedaan. Maar onze docent wilde ons alleen helpen met concrete vragen, terwijl wij simpelweg uitleg over hoofdstukken nodig hadden zoals op het reguliere onderwijs wordt gegeven. In principe was het dus volledige zelfstudie, en pas uitleg als je de vraag net genoeg snapte om te weten waar je de fout in ging.

Uiteindelijk, meerdere ouder gesprekken en klaagmomenten later, kregen we een andere docente aangewezen voor de uitleg van dit vak via Skype. Dit was eigenlijk de Wiskunde A docente, maar die kon het ons in ieder geval wel redelijk uitleggen. Maar op dat moment zaten we ook al met een flinke achterstand binnen het vak, en om dat allemaal uitgelegd te krijgen in deze relatief korte uitlegmomenten was erg veel, te veel eigenlijk.

Toen kwam het examen eraan. Het ging hier om het Staatsexamen, wat niet bestaat uit SE-weken of iets dergelijks en daarna gewone examens, maar om schriftelijke en mondelinge examens voor praktisch ieder vak, dus ook vakken als natuurkunde, scheikunde, en jawel: Wiskunde B. De meeste mensen die ik tot nu toe heb verteld over een mondeling Wiskunde examen keken verbaasd op.

Mijn klasgenoot en ik zakten finaal voor Wiskunde B, met o.a. een 3 voor het mondelinge examen (dat overigens pas in Julie (!) plaatsvond, toen alle andere scholen al lang klaar waren) en 4,8 voor het schriftelijke (althans, dat was mijn punt, mijn klasgenoot zat zelfs nog wat lager). En dat terwijl we op onze vorige scholen, toen we nog klassikaal wiskunde uitleg kregen, met gemak 7's en 8'en haalden.

Enter herkansingen. Maarja, hoe wil je in net geen twee maanden tijd 2/3 jaar aan wiskunde stof inhalen? Er moest bijles komen. We hebben bijles gekregen van een student, en dat hielp al behoorlijk. We leken het goed te snappen, en we konden de oefenopdrachten die in het boek als examenopdrachten stonden goed maken.

De herkansing voor het schriftelijke examen was echter net zo moeilijk als de vorige keer. En we kregen pas ruim drie weken later, op 1 september te horen wat de uitslagen waren, toen ook de mondelinge herkansingen geweest waren op die dag.

Mijn klasgenoot zat nog met een ander vak waar hij een herkansing voor had, maar dat was wel echt zijn pakkie an. Ik had dus ook nog een mondeling herkansing, en daar moest ik me beter op voorbereiden.

We hebben via via een docent gevonden die normaal op het HBO lesgeeft, en die heeft mij welgeteld 4 uurtjes Wiskunde B bijles gegeven. Toen diezelfde week, op 1 september(!) de laatste herkansing was, ging het een stuk beter. Niet langer een 3, maar een 6,4. Daaruit concludeer ik dat het een stuk beter had kunnen gaan, als ik meteen goede uitleg had gehad. Ik was dus eindelijk geslaagd.

Misschien hadden we eerder naar bijles moeten kijken, en dat hebben we op een gegeven moment gedaan, maar toen konden we niet de juiste persoon vinden. Bovendien was de school er niet erg goed mee omgegaan om het probleem te verhelpen. Dat was althans de mening van mij, mijn klasgenoot, en onze ouders.

Speciaal onderwijs is voor sommigen dé uitkomst, voor anderen maakt het de problemen alleen maar groter. Vaak heb ik rooskleurige berichten gehoord over het speciaal onderwijs. Totdat ik er zelf op zat.

Nu ik op het HBO zit, Zuyd Hogeschool welteverstaan, merk ik dat hier, ondanks dat het regulier onderwijs is en nog wel HBO notabene, veel meer 'begeleiding' is. We hebben studieloopbaanbegeleiders die, zolang jij aangeeft waar je probleem zit, actief met je kijken naar een oplossing. Wat dat betreft heb ik na twee weken op de opleiding het gevoel dat deze school dat veel beter doet dan de vorige twee scholen.

Hebben jullie vergelijkbare ervaringen?

Volgende: SAO: Ordinal Scale 22-10 SAO: Ordinal Scale
Volgende: Hey, hallo! Wat leuk dat jullie hier kijken! 16-09 Hey, hallo! Wat leuk dat jullie hier kijken!

Reacties


Door Tweakers user armageddon_2k1, zondag 17 september 2017 21:17

Interessant verhaal. Maar bij mij komt de vraag dan op: Wat vinden je ouders er dan van van het afgelopen traject?

Want serieus...Skype lessen? Die duurbetaalde (ahum) eerstegraadsdocenten zijn er wel voor een rede natuurlijk. En de Wereldschool stond in mijn tijd (1997) al heel slecht bekend, en toen was er nog niet eens echt goed internet om scholen te vergelijken. Schoppen tegen andermans keuzes terugkijkend is natuurlijk te makkelijk, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je ouders misschien een keus hebben gemaakt die niet direct gemotiveerd was door juiste redenen. Een 'lichte ASS' is heel vervelend, maar het is ook gewoon een lichte vorm. Niet direct een reden om iemand een heel ander schoolsysteem in te pleuren. Deelname in een normale klas zou juist goed moeten zijn. De rest van de wereld en de werkomgeving is ook geen 'speciaal' klasje :)

Teruglezend komt het misschien wat bot over, dat is niet de bedoeling overigens :)

Door Tweakers user computer1_up, zondag 17 september 2017 21:22

armageddon_2k1 schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:17:
Interessant verhaal. Maar bij mij komt de vraag dan op: Wat vinden je ouders er dan van van het afgelopen traject?

Want serieus...Skype lessen? Die duurbetaalde (ahum) eerstegraadsdocenten zijn er wel voor een rede natuurlijk. En de Wereldschool stond in mijn tijd (1997) al heel slecht bekend, en toen was er nog niet eens echt goed internet om scholen te vergelijken. Schoppen tegen andermans keuzes terugkijkend is natuurlijk te makkelijk, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je ouders misschien een keus hebben gemaakt die niet direct gemotiveerd was door juiste redenen. Een 'lichte ASS' is heel vervelend, maar het is ook gewoon een lichte vorm. Niet direct een reden om iemand een heel ander schoolsysteem in te pleuren. Deelname in een normale klas zou juist goed moeten zijn. De rest van de wereld en de werkomgeving is ook geen 'speciaal' klasje :)

Teruglezend komt het misschien wat bot over, dat is niet de bedoeling overigens :)
Toen ik aan dit traject begon, en ook op het moment dat ik tussendoor van school moest switchen, leek het er voor mij en mijn ouders niet op dat ik in het normale onderwijs goed zou kunnen functioneren. Uiteindelijk was het misschien toch beter geweest. Mijn ouders dachten in eerste instantie, net als ik, dat deze skypelessen goed te doen waren. Gaandeweg heb ik mijn mening daar nog regelmatig over moeten bijstellen.

Overigens, de school waar ik nu zit, sluit echt veel beter bij me aan idd.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 september 2017 21:27]


Door Tweakers user miciel, maandag 18 september 2017 04:56

ook op een reguliere school kan het behoorlijk misgaan.
ik heb 4 jaar lang engels gehad.waarvan we hebben 3 jaar lang zitten keten.
niemand had in de gaten dat ik het echt geen ene barst van begreep.
in het laatste jaar kregen we bijles wat gingen we daar doen ?
woordjes stampen, ja dat kon ik al dus doei bijles.
ik had het beter aan moeten geven wat er nodig was. maar goed dat is achteraf gepraat.
je hebt geen zin om iedere keer 30 min woordjes te gaan stampen na schooltijd terwijl daar het probleem niet lag.
achteraf gezien was de achterstand dermate groot dat het niet mogenlijk was er nog wat van te bakken. uiteindelijk met een dikke onvoldoende voor engels toch geslaagd.
de andere vakken stond ik een ruime voldoende voor.
ik had nog kunnen herkansen.
echter hier zag ik het nut niet van in ik was toch geslaagd dus waarom zou ik.
het is wel vervelend dat ik slecht ben in engels.
hiernaast is taal zowiezo niet mijn sterkste kant voor nederlands stond ik gemiddeld een 6.

Door Tweakers user ybos, maandag 18 september 2017 08:24

Je hebt gewoon de "pech" gehad van een kleine klas. In de basis gaat het gewoon om de centen en een klas van 2 personen lesgeven kost simpelweg geld. Goed? Nee.
Zelf iets soortgelijks meegemaakt. Op het MBO een klas van 13 man. Bestuur wilde de klas opheffen omdat, jawel, het niet uit kon. Hulde voor onze toenmalige leraar tekenen/mentor/elektrotechniek: hij heeft door te dreigen met zijn ontslag (!) onze klas bestaansrecht gegeven!

Hulde voor meneer X _/-\o_
(enige leraar ook die ik ooit voor een slagingsfeestje heb uitgenodigd)

Door Tweakers user stier, maandag 18 september 2017 09:11

Het probleem van speciaal onderwijs is dat VMBO-T vaak het maximale is wat ze aanbieden.

Door Tweakers user AnonymousWP, maandag 18 september 2017 10:30

stier schreef op maandag 18 september 2017 @ 09:11:
Het probleem van speciaal onderwijs is dat VMBO-T vaak het maximale is wat ze aanbieden.
Nee hoor, ik heb ook op speciaal onderwijs gezeten en een paar gasten die ik ken hebben op diezelfde school ook gewoon HAVO afgerond.

Door Tweakers user computer1_up, maandag 18 september 2017 10:31

AnonymousWP schreef op maandag 18 september 2017 @ 10:30:
[...]

Nee hoor, ik heb ook op speciaal onderwijs gezeten en een paar gasten die ik ken hebben op diezelfde school ook gewoon HAVO afgerond.
Het klopt dat het kan, maar het is voor veel scholen, voornamelijk hier in het zuiden, moeilijk om docenten op havo op speciaal onderwijs te vinden.


Door Tweakers user computer1_up, maandag 18 september 2017 12:06

Juist. Ik wilde de naam eerst al niet noemen, haha

Door Tweakers user ozzynator, maandag 18 september 2017 14:54

computer1_up schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:06:
[...]


Juist. Ik wilde de naam eerst al niet noemen, haha
Herkenbaar verhaal, icm je woonplaats blijft er niet veel over.

Door Tweakers user computer1_up, maandag 18 september 2017 15:09

ozzynator schreef op maandag 18 september 2017 @ 14:54:
[...]


Herkenbaar verhaal, icm je woonplaats blijft er niet veel over.
Zit wat in, haha

Door Tweakers user BMW M, maandag 18 september 2017 21:00

Klik als een herkenbaar probleem in het onderwijs. Op een één of andere manier blijf je je verbazen over wat voor rare dingen er voorkomen in alle typen van het onderwijs. Heb zelf om het MBO een HBO doorstroom traject gevolgd, waarbij er in 7 maanden opeens HAVO wiskunde B doorheen gerammeld moest worden, omdat dat toch beter aansloot bij het HBO dan de HBO wiskunde die we het jaar daarvoor kregen. Naar mijn mening totaal idioot.

Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat HAVO wiskunde B veel uitleg en tijd nodig heeft om dit onder de knie te krijgen. Toch slaagt men er niet om dit juist in te vullen, met het gevolg dat iedereen het na het examen weer vergeet.

Je kunt dit soort dingen het best snel vergeten, en ooit nog eens terug denken over hoe het niet moet.

Om terug te komen op jouw verhaal, hoe bevalt het HBO?

Door Tweakers user computer1_up, maandag 18 september 2017 21:36

BMW M schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:00:
Klik als een herkenbaar probleem in het onderwijs. Op een één of andere manier blijf je je verbazen over wat voor rare dingen er voorkomen in alle typen van het onderwijs. Heb zelf om het MBO een HBO doorstroom traject gevolgd, waarbij er in 7 maanden opeens HAVO wiskunde B doorheen gerammeld moest worden, omdat dat toch beter aansloot bij het HBO dan de HBO wiskunde die we het jaar daarvoor kregen. Naar mijn mening totaal idioot.

Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat HAVO wiskunde B veel uitleg en tijd nodig heeft om dit onder de knie te krijgen. Toch slaagt men er niet om dit juist in te vullen, met het gevolg dat iedereen het na het examen weer vergeet.

Je kunt dit soort dingen het best snel vergeten, en ooit nog eens terug denken over hoe het niet moet.

Om terug te komen op jouw verhaal, hoe bevalt het HBO?
Het HBO bevalt me tot nu toe super! Een groot voordeel ten opzichte van het speciaal onderwijs, is dat hier veel meer afwisseling is, dat is voor mij belangrijk.

Dit is pas mijn derde week, maar ik ga hier een veel leukere schooltijd hebben dan de afgelopen 7 jaar.

Door Tweakers user BMW M, maandag 18 september 2017 21:40

computer1_up schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:36:
[...]


Het HBO bevalt me tot nu toe super! Een groot voordeel ten opzichte van het speciaal onderwijs, is dat hier veel meer afwisseling is, dat is voor mij belangrijk.

Dit is pas mijn derde week, maar ik ga hier een veel leukere schooltijd hebben dan de afgelopen 7 jaar.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden, ik zit in hetzelfde schuitje, ben ook net 3 weken begonnen op het HBO.

Door Tweakers user hdv111, dinsdag 19 september 2017 01:24

Wat leuk! Mondelingen voor elk vak, en in juli pas examen. Deed jij toevallig staatsexamen? Dat heb ik dit jaar gedaan en is precies die constructie.

(Heel veel mensen verwarring staatsexamens met centrale examens. Centraal=via school, staats= voor speciaal onderwijs/schoolverlaters/volwassenen).
Bron; Duo.nl, kijk even bij het kopje "staatsexamenkandidaat".

Afijn, leuk om te lezen. Heb vorig jaar (op ietsies te oude leeftijd om naar school te mogen) mijn VWO diploma op die manier behaald. Nadeel was inderdaad de mondelingen, wiskunde A ging me prima af, biologie was minder, dat ze dan in een mondeling durven te stoppen mogen we een wonder noemen.

Quick edit:
Sorry je benoemde letterlijk "staatsexamen" zat een beetje enthousiast door te lezen. Mijn excuses.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 september 2017 01:25]


Door Tweakers user Macchillie, dinsdag 19 september 2017 11:48

armageddon_2k1 schreef op zondag 17 september 2017 @ 21:17:
Schoppen tegen andermans keuzes terugkijkend is natuurlijk te makkelijk, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je ouders misschien een keus hebben gemaakt die niet direct gemotiveerd was door juiste redenen. Een 'lichte ASS' is heel vervelend, maar het is ook gewoon een lichte vorm. Niet direct een reden om iemand een heel ander schoolsysteem in te pleuren.
Sprekende als vader van een 9-jarige 'lichte ASS' klant, kan ik je inmiddels wel vertellen dat er, ondanks dat het 'licht' is, er nog talloze verschillen kunnen zijn bij ASS'ers.
Leren is iets wat de ene wel heul goed kan, maar wellicht de ander weer helemaal niet.

ASS-mensen allemaal over 1 kam scheren kan simpelweg niet (spreek uit ervaring, dacht vroegah dat dat wel kon O-) )

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 september 2017 11:48]


Door Tweakers user ozzynator, dinsdag 19 september 2017 12:42

Macchillie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:48:
[...]


Sprekende als vader van een 9-jarige 'lichte ASS' klant, kan ik je inmiddels wel vertellen dat er, ondanks dat het 'licht' is, er nog talloze verschillen kunnen zijn bij ASS'ers.
Leren is iets wat de ene wel heul goed kan, maar wellicht de ander weer helemaal niet.

ASS-mensen allemaal over 1 kam scheren kan simpelweg niet (spreek uit ervaring, dacht vroegah dat dat wel kon O-) )
Juist.

Door Tweakers user Macchillie, dinsdag 19 september 2017 14:49

Niet? :?

Je reactie kan namelijk op 2 manieren geïnterpreteerd worden.. :Y)

Door Tweakers user computer1_up, dinsdag 19 september 2017 15:57

Macchillie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:48:
[...]


Sprekende als vader van een 9-jarige 'lichte ASS' klant, kan ik je inmiddels wel vertellen dat er, ondanks dat het 'licht' is, er nog talloze verschillen kunnen zijn bij ASS'ers.
Leren is iets wat de ene wel heul goed kan, maar wellicht de ander weer helemaal niet.

ASS-mensen allemaal over 1 kam scheren kan simpelweg niet (spreek uit ervaring, dacht vroegah dat dat wel kon O-) )
Dat klopt zeker. Zelfs mijn ouders maken zich, naar mijn idee, hier nog regelmatig "schuldig" aan. Ik krijg onderhand steeds beter inzicht in waar mijn verbeterpunten liggen, en dan kan ik daar zelf mee naar de juiste personen stappen, terwijl ouders zich blindstaren op "hulp voor autisten X" of "ASS begeleiding Y". En daar ben ik een beetje klaar mee, want ook dat soort dingen hebben mij nooit geholpen.

Door Tweakers user Dionysiou, dinsdag 19 september 2017 19:33

Doorzetten! Ik ben ooit begonnen op VMBO lwoo (leerwegondersteunend, het laagste wat er is). Toen via BB naar KB. Vervolgens naar MBO4. En toen direct naar het HBO. Afgelopen zomer afgestudeerd aan De Haagse Hogeschool. Alles in een keer gehaald en ik ben nu 24 met een goed betaalde baan. Hard werken. Waar een wil is, is een weg! :)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 september 2017 19:35]


Door Tweakers user Genosha, dinsdag 19 september 2017 23:16

Prachtig dat je het zo gered hebt.
Mijn leraren op het basisonderwijs verklaarde tegen mijn ouders dat ze blij mochten zijn als ik VBO zou afronden. Op de reünie stonden ze allemaal met grote ogen te kijken dat ik HBO had afgerond, terwijl de sterleerlingen allemaal op MBO waren blijven steken.

"We hebben studieloopbaanbegeleiders die, zolang jij aangeeft waar je probleem zit, actief met je kijken naar een oplossing."

Is overigens iets waar ik nooit iets van gemerkt heb op het HBO. Maarja...

Door Tweakers user Dejagan, donderdag 21 september 2017 10:58

Begeleiding is alles, zelf ook zoiets meegemaakt. Doordat ik meer begeleiding op mijn middelbare school nodig had en vooral genoeg uitdaging zakte ik weg naar een VMBO. Nu via MBO -> HBO -> Uni Master bezig, en dat verloopt eigenlijk perfect omdat ik daar wel genoeg uitdaging krijg (en het een vrij kleine opleiding is).

Kortom, komt echt goed.

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 september 2017 10:59]


Door Tweakers user mavamal, donderdag 21 september 2017 16:21

Begeleiding is een hoop, maar kennis komt met de jaren. Vroeger dachten al mijn leraren dat ik fluitend de universiteit zou doen, was getalenteerd in alles dat ik aanraakte. Langzamerhand kwam ik erachter dat vooruitgang bij mij niet gestaag ging, maar met hollen en stilstaan.

Na 2 mislukte pogingen voor VWO (Brugklas blijven zitten en na de 3e afgestroomd) redelijk makkelijk de HAVO gedaan en volledig gefaald op het HBO. Daarna 3 jaar MBO (niveau 3 en 4) waar ik sommige vakken haalde met gemak en op andere vakken soms moest onderdoen voor leerlingen die echt niet beter waren dan ik.

Na al dit heb ik voorlopig geen trek in een nieuwe opleiding, wel wordt ik me er steeds meer van bewust op welke manieren ik wel en absoluut niet kan leren. Als ik dat inzicht eerder had gehad, had ik ook lang niet zoveel problemen gehad op het hbo toendertijd.

(Side note: mijn zus heeft ook een lichte ass en na HAVO en een tijd stilzitten heeft ze afgelopen zomer toch even haar VWO gehaald en is ze op de Uni gestart)

Door Tweakers user ozzynator, vrijdag 22 september 2017 12:40

Macchillie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:49:
[...]


Niet? :?

Je reactie kan namelijk op 2 manieren geïnterpreteerd worden.. :Y)
Ik bedoelde hem als juist in positief. Heb zelf ook een zoon van inmiddels 17, doet na eerst wat opstartproblemen na de HAVO nu MBO niveau 4, dus komt uiteindelijk ook wel goed. Maar de weg duurt lang, heel lang, met veel obstakels.

Meeste mensen zien autisten nog steeds als halve zombies, of als Rainman achtige figuren.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 15:07]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.